Zdzisław Beksiński
Zdzisław Beksiński, jeden z najwybitniejszych artystów polskich XX wieku, urodził się 24 lutego 1929 roku w Sanoku. Po ukończeniu gimnazjum i liceum, kształcił się na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Po studiach pracował w Krakowie oraz Rzeszowie. W 1955 roku wraz z żoną, Zofią, powrócił do rodzinnego Sanoka. Powrót ten okazał się dla Beksińskiego bardzo trudny. Przestał wówczas pracować w budownictwie i nie chciał podjąć żadnej innej pracy. Utrzymywały go żona i matka. Dorabiał pracując, między innymi na pół etatu jako designer w sanockiej fabryce autobusów. Wtedy też podjął decyzję co do swojej artystycznej przyszłości – poświęcił się fotografowaniu, malowaniu i rysowaniu.
W 1958 roku jego prace fotograficzne zaprezentowane zostały szerszej publiczności na kilku wystawach w Warszawie, Gliwicach i Poznaniu. Pierwszy poważny sukces artysty dotyczył jednak jego obrazów i rysunków, które wystawiono w 1964 roku w Starej Pomarańczarni w Warszawie. Wszystkie wystawione wówczas prace zostały sprzedane.
W 1977 roku, Beksiński wraz z żoną i dziewiętnastoletnim synem Tomaszem przeprowadził się do Warszawy. Bezpośrednim powodem przeprowadzki był nakaz rozbiórki rodzinnego domu Beksińskich w Sanoku. Warszawa przyjęła malarza z otwartymi ramionami. Jego prace cieszyły się w stolicy ogromnym powodzeniem. Beksiński spotkał wówczas Piotra Dmochowskiego, swojego najbardziej upartego i zaangażowanego promotora i wieloletniego przyjaciela i rozpoczął z nim współpracę. Dmochowski zorganizował wiele wystaw Beksińskiego, zarówno w kraju, jak i na Zachodzie. Wyprodukował on nawet krótkometrażowy film „W hołdzie Beksińskiemu”, który pokazano w 1986 roku na Festiwalu Filmowym w Cannes.
Zdzisław Beksiński został zamordowany 21 lutego 2005 roku w swoim mieszkaniu. Sześć lat wcześniej, w 1999 roku jego syn Tomasz Beksiński popełnił samobójstwo.
Zdaniem wielu, obrazy Beksińskiego reprezentują surrealizm w stylu Salvadora Dalego („Trwałość pamięci”). Nie jest to jednak skojarzenie do końca uzasadnione. Beksiński wypracował bowiem własny, niepowtarzalny styl, oparty na psychologicznej podświadomości i wolności formalnej.
Beksiński zrezygnował z fotografii, gdy okazała się ona niewystarczająca dla urzeczywistniania tworów jego wyobraźni. Zwrócił się więc w stronę swobodniejszych form wyrazu – rysunku, malarstwa oraz rzeźby.
Wczesne obrazy Beksińskiego miały charakter ekspresjonistyczny. Po latach malarz uznał je za naiwne i zniszczył. Swoją technikę ugruntował Beksiński w pracach abstrakcyjnych, które tworzył od drugiej połowy lat 50. Ujawniły się wówczas charakterystyczne cechy malarstwa Beksińskiego:
- oniryzm,
- nadrealizm,
- zainteresowanie śmiercią.
Dotkliwy i mroczny symbolizm obrazów Beksińskiego podzielił krytyków na jego gorących wielbicieli i zaciekłych przeciwników.
Zarzucano mu, między innymi, niekonsekwencję kompozycyjną i formalną, kicz. Malarz musiał przez wiele lat bronić swojego prawa do swobodnego posługiwania się swoją wyobraźnią.
Beksiński z reguły nie nazywał swoich prac. Uważał, że znaczenie jego obrazów powinno ujawnić się duszy odbiorcy, a do tego nie potrzeba żadnych objaśnień.
Prace Zdzisława Beksińskiego przedstawiały jego własne przeżycia, myśli, lęki, obsesje. Jak sam twierdził, potrafił malować, ale nie potrafił powiedzieć nic rozsądnego na temat swoich obrazów.
22 lipca, 2012 w 6:07 pm
W roku 2012 w Sanoku została otworzona nowa Galeria Zdzisława Beksińskiego – Muzeum Historyczne w Sanoku – prace prezentowane na zamku i w dobudowanym do zamku specjalnie w tym celu skrzydle
W Galerii prezentowanych jest kilkaset prac artysty – rzeźba, rysunek, malarstwo, grafika. Wiernie odtworzono również miejsce pracy artysty – Jego warszawską pracownię.
Warto zobaczyć.
15 lutego, 2014 w 4:41 pm
Jeśli będę w Sanoku, to na pewno odwiedzę MuzeuM Historyczne. Świetnie, że zamieściłaś tu taką informację, Joanno 🙂 Dzięki.