Pocałunek – Gustav Klimt
Rok powstania: 1908
Technika malarska: olej na płótnie
Gatunek malarski: malarstwo rodzajowe
Styl malarski: secesja
Ekspozycja: Österreichische Galerie Belvedere w Wiedniu
„Pocałunek” Gustava Klimta to zarówno najważniejsze dzieło w całej twórczości tego przywódcy wiedeńskiego modernizmu, jak i szczytowe dokonanie europejskiej secesji.
Obraz ten został naniesiony w formie oleju na płótnie (180×180 cm) i powstawał w latach 1907-1908, w czasie złotego okresu twórczości Klimta. Już w 1908 r. zakupiła go Galeria Austriacka Belvedere w Wiedniu, gdzie znajduje się on do dziś.
„Pocałunek” przedstawia zatraconą w miłosnym objęciu parę, tuż na skraju ukwieconej łąki. Klimt odział kochanków w złote szaty i ukazał ich w pozie na chwilę przed pocałunkiem. Na pierwszy rzut oka widać mieniącą się, złotą plamę, do której tworzenia artysta użył prawdziwych płatków złota. Dopiero po chwili można zauważyć wyłaniającą się w górnej części obrazu omdlewającą z zachwytu twarz kobiety z zamkniętymi oczami. Jej nagie ramię, nieodziane nogi od połowy łydki oraz dłonie wystają z różnobarwnej sukienki. Jedna jej dłoń spoczywa na karku ukochanego mężczyzny, a druga – czule obejmuje dłoń partnera. Klęczącą kobietę obejmuje postawny brunet o ciemnej karnacji skóry. Widać tylko profil jego twarzy. Ręce mężczyzny umieszczone są na twarzy kochanki tak, aby mógł ją pocałować. Postaci kochanków toną w swoich stylizowanych na geometryczne wzory szatach. Kobieta ubrana jest w sukienkę o kwiatowych wzorach (pęki granatowych i czerwonych kwiatów w kształcie koła – symbolu kobiecości) i miękkich liniach, zaś mężczyzna odziany jest w złoty płaszcz ozdobiony brązowymi, beżowymi, czarnymi oraz białymi prostokątami i kwadratami. Realistyczne ukazanie twarzy postaci skontrastowane jest z geometrycznymi wzorami i złotym tłem.
Żadna z tych dwóch postaci nie dominuje – są równorzędnymi partnerami.
Warto zwrócić uwagę na otaczającą kochanków aureolę, która kończy się na ich mocno wczepionych w podłoże stopach. Para wymyka się grawitacji oraz przemieszcza w złotą i wolną od dóbr materialnych sferę przypominającą bizantyjskie mozaiki. Malarz chciał w ten sposób przedstawić mistyczne uczucie jakim jest miłość.
Obraz Klimta ukazuje prawdziwą romantyczną miłość wyniesioną na święty piedestał. To największe ziemskie szczęście i uczucie stanowi ponadczasową wartość. Na tajemniczość i delikatny erotyzm tego dzieła wpływa półtonowa kolorystyka.
Gustav Klimt obracał się w towarzystwie wielu niezamężnych kobiet i prowadził bujne życie erotyczne. W jego twórczości można znaleźć wiele femme fatale o rudych włosach, czego także dowodzi „Pocałunek”. Niestety tożsamość tej konkretnej kobiety nie została zidentyfikowana. W grę wchodzą takie przyjaciółki malarza jak: Emilia Flöge czy Adela Bloch-Bauer.
„Pocałunek” powstał w momencie wielkiej fascynacji tego malarza złotem (tzw. „złoty okres”). W tym czasie większość jego dzieł posiadała zdobienia wykonane z płatków najprawdziwszego złota, przynosząc tym samym na myśl skojarzenie z mistycyzmem, orientalizmem, ikonografią i bogactwem. Tworzone przez Klimta ówczesne prace zdobywały międzynarodową renomę, a on sam należał do najdroższych europejskich malarzy portretowych.
Klimt podpisał ten obraz, umieszczając swoje imię oraz nazwisko w prawym, dolnym rogu dzieła.
19 lutego, 2014 w 2:06 am
Obecnie chyba najbardziej znany jego obraz i najchętniej kupowana reprodukcja Klimta to właśnie pocałunek.
Nastała wręcz moda na obrazy Klimta
14 października, 2016 w 1:29 pm
zrobiłam reprodukcję, znam ten obraz na pamięć!
23 stycznia, 2017 w 8:50 am
Torzsamość damy z obraza owszem, przez długie lata nie była znana, aż nie odnaleziono szkiców do „pocałunku”, na którym znaleziono podpis pod postacią kobiety „Emilie”. 🙂
30 maja, 2017 w 8:24 pm
Mozna się zaczarowac barwa i nastrojem tego dzieła ewa