Konstruktywizm jest kierunkiem, który narodził się w Rosji w latach 20. XX wieku i silnie oddziaływał na europejską sztukę współczesną.
Jako pierwszy od formy przedmiotowej odszedł abstrakcjonista rosyjski Wassily Kandinsky. Zwrócił się on ku czystym, nieograniczonym przedstawieniom stanów duchowych i przeżyć. Jego następcy poszli jeszcze dalej, wyrażając koncepcje, określone wspólnym mianem – konstruktywizmu.
Cechy konstruktywizmu:
- dążenie do czystej formy (pełnej autonomii formy) – sztuki wolnej od pozaplastycznych treści, kontekstów, podtekstów, a nawet przeżyć,
- uniwersalność formalna,
- poszukiwanie analogii między malarstwem, rzeźbą i architekturą,
- racjonalizacja sztuki,
- zainteresowanie sztuką użytkową,
- silne powiązanie z ideologią socjalistyczną,
- artysta, występujący w roli technika, współpracującego z przemysłem.
Konstruktywiści radzieccy tworzyli głównie plakaty i fotomontaże propagandowe, tak zwane „agit-pojazdy” (zaprojektowane przez plastyków pojazdy, opatrzone odpowiednimi hasłami agitacyjnymi, pełniące rolę żywej trybuny).
Głównym obszarem zainteresowań konstruktywistów była jednak architektura i jej zastosowanie w rzeźbie i w malarstwie. Znane są więc także projekty form użytkowych, między innymi – słynnego pomnika III Międzynarodówki, autorstwa Władimira Tatlina.
Największą rolę w rozwoju sztuki konstruktywistycznej odegrały dwie moskiewskie uczelnie artystyczne, założone w 1920 roku: Instytut Kultury Artystycznej (Inchuk) oraz Moskiewski Zakład Artystyczno-Techniczny (Wchutemas).
W Inchuku rozpowszechniano głównie ideę sztuki czystej, monumentalnej, użytkowej. Wchutemas skupiał się natomiast na dziedzinach sztuki utylitarnej, w tym ich królowej – architektury. Nauczano tu, między innymi obróbki drewna, metalu, ceramiki, tkaniny, etc.
Różnice w koncepcjach nauczania w obu szkołach istniały od samego początku. W końcu jednak rozłam stał się bardziej wyraźny i wyłoniły się z niego dwa obozy. W jednym, przewodzonym przez Kazimierza Malewicza, Kandinsky’ego, Nahuma Gabo i Antoine Pevsnera, głoszono ideę sztuki czystej, nieutylitarnej. W drugim obozie znaleźli się natomiast produktywiści – Władimir Tatlin, Aleksander Rodczenko i El Lissitzky. Twierdzili oni, że sztuka powinna być dostępna masom, współpracować z dziedzinami techniki i przemysłu oraz pełnić funkcje ideologiczne.
Główni przedstawiciele konstruktywizmu:
- Kazimierz Malewicz („Czarny kwadrat na białym tle”, 1915; „Odczucie przestrzeni świata”, 1916; „Biały kwadrat na białym tle”, 1918),
- Aleksander Rodczenko („Czarne na czarnym”, 1918; „Rysunki linii”, 1919 i 1920),
- Lazar Markowicz Lisickij (El Lissitzky) („Czerwonym klinem uderz w białych”, 1919; „Lenin – trybuna”, 1924),
- Antoine Pevsner („Popiersie”, 1924-1926; „Kolumna zwycięstwa”, 1946),
- Nahum Pevsner (Nahum Gabo) („Głowa”, 1916; „Konstrukcja w przestrzeni”, 1953),
- Wladimir Tatlin („Reliefy”, 1911; projekt Pomnika III Międzynarodówki, 1920).
30 czerwca, 2012 w 11:06 pm
Jezu nareszcie jakieś konkretne treści w tym internecie!
25 stycznia, 2018 w 9:21 am
Konkretne informacje
17 marca, 2018 w 6:37 pm
Przydatne informacje. Korzystam do sprawdzianu <3