André Derain
André Derain urodził się w 1880 roku w Chatou we Francji. Jego ojciec był uznanym cukiernikiem i członkiem rady miasta, dzięki czemu rodzinie Derainów nie brakowało pieniędzy na wysłanie syna do szkoły. André ukończył jednak edukację z łatką leniwego i niespokojnego ucznia. Znacznie później stwierdził on, że wspomnienie szkoły sprawia mu znacznie więcej przykrości niż najgorsze chwile w wojsku. Jedynym przedmiotem, w którym Derain wiódł prym był rysunek.
W 1898 roku rozpoczął on naukę w prywatnej szkole malarskiej – Académie Carrière – w Paryżu. Tam też poznał Henriego Matisse’a. Dwa lata później Derain zaprzyjaźnił się ze starszym o cztery lata Mauricem de Vlaminckiem i wspólnie z nim wynajął pomieszczenia nieczynnej restauracji w Chatou.
Derain ulepszał swój warsztat, kopiując obrazy w Luwrze oraz odwiedzając liczne wystawy sztuki współczesnej.
W 1901 roku Derain został powołany do wojska, gdzie spędził trzy lata. W 1905 roku pierwsze obrazy Deraina zostały wystawione na Salonie Niezależnych. Sprzedał wówczas cztery swoje prace. Na Salonie Jesiennym obrazy Deraina, Matisse’a i Vlamincka zostały wystawione w jednej sali, określonej przez jednego z krytyków mianem klatki z dzikimi zwierzętami („Cage aux Fauves”). Tak też zrodził się fowizm, którego zarówno Derain, jak i Matisse i Vlaminck byli głównymi przedstawicielami.
Po sukcesie na Salonie Jesiennym, marszand Ambroise Vollard wysłał Deraina do Anglii i zlecił mu namalowanie londyńskich pejzaży, stanowiących obecnie wizytówkę malarza.
W 1914 roku Derain został wcielony do armii i wysłany na front. Nie zahamowało to jednak jego kariery. Manszard Paul Guillaume zorganizował mu w 1916 roku pierwszą samodzielną wystawę.
Derain był zmuszony do pozostania w armii aż do 1919 roku.
Jeszcze w tym samym roku, od razu po powrocie z wojska stworzył on scenografię do baletu Siergieja Diagilewa. Jego sława rosła. W latach 1920-1924 powstały aż cztery książki, traktujące o jego malarstwie.
Jako pierwszy w kręgu malarskim zafascynował się malarstwem prymitywnym, sztuką afrykańską, której wpływy ujawniły się w jego pracach.
W czasie drugiej wojny światowej Derain mieszkał głównie w Paryżu. W 1941 roku odmówił sportretowania rodziny ministra spraw zagranicznych III Rzeszy – Joachima von Ribbentropa. Przyjął natomiast (wraz z Vlaminckiem) zaproszenie na oficjalną wizytę w Niemczech. Fakt ten sprawił, że po zakończeniu wojny malarz został oskarżony o kolaborację i odrzucony przez część społeczeństwa.
W późniejszych latach Derain ilustrował książki, przygotowywał scenografie teatralne. W 1954 roku został potrącony przez ciężarówkę i zmarł niedługo po wypadku, w wyniku odniesionych obrażeń.
Najważniejsze prace André Deraina:
- „Portret Matisse’a”, 1905,
- „Łodzie w porcie Collioure”, 1905,
- „Port w Collioure”, 1905,
- „Marina w Londynie”, 1906,
- „Kobieta w koszuli”, 1906,
- „Most londyński”, 1906,
- „Most Waterloo”, 1906,
- „Big Ben”, 1906,
- „Parlament londyński nocą”, 1906,
- „Most Westminsterski”, 1906,
- „Kąpiące się”, 1907,
- „Drzewa nad Sekwaną”, 1913,
- „Arlekin i Pierrot”, 1924.
30 stycznia, 2014 w 7:23 pm
Fajny artykuł, już na pierwszy rzut oka twórczość Deraina podoba mi się bardziej niż Matisse’a. 🙂 Nie wiedziałam, że został on potrącony przez ciężarówkę.