Edward Hopper
Edward Hopper jest jednym z przedstawicieli realizmu w malarstwie oraz jednym z najważniejszych amerykańskich artystów żyjących w XX wieku. Urodził się on 22 lipca 1882 roku w Nyack w stanie Nowy Jork. Rodzina Edwarda Hoppera pochodziła z Holandii i należała do amerykańskiej klasy średniej. W latach 1899-1900 Edward uczęszczał do Correspondance School of Illustraiting w Nowym Jorku. Następnie kształcił się w New York School of Art (lata 1900-1906). W 1905 roku zaczął pracować w agencji reklamowej. W tym czasie kilkakrotnie wyjeżdżał do Europy. Przebywając w Paryżu, studiował na własną rękę tamtejsze malarstwo. W 1908 roku osiadł w Nowym Jorku, w którym dorobił się własnej pracowni przy Washington Square North 3. Malował w niej do końca swojego życia. W South Truro na półwyspie Cape Cod kupił w 1930 roku działkę, na której wybudował dom i kolejną pracownię.
Pierwszym miejscem wystawienia jego prac był Whitney Studio Club (1922 r.). Dwa lata później ożenił się z malarką Josephine Nivison. Stanowili swoje przeciwieństwa: Edward był zamkniętym w sobie, nieśmiałym konserwatystą, Josephine zaś – otwartą, liberalną i towarzyską artystką. W tym czasie ceny jego prac szły w górę. Amerykańskie muzea płaciły za nie tysiące dolarów. W 1933 roku zorganizowano pierwszą wystawę retrospektywną Hoppera. W kolejnych latach ten realistyczny malarz, grafik i ilustrator tworzył coraz więcej swoich dzieł. Zmarł 15 maja 1967 roku w swoim nowojorskim studio.
Edward Hopper bardzo wiele zawdzięczał europejskiej kulturze. Podczas podróży po Europie podziwiał malarstwo Rembrandta, Gustawa Courbeta, a także fascynującego go Edgara Degasa. Ten ostatni miał znaczący wpływ na jego sztukę. Hopper początkowo próbował tworzyć w duchu impresjonizmu. Potem skupił się wyłącznie na realizmie. Począwszy od lat 20-tych XX wieku tematykę dzieł tego przedstawiciela realizmu w malarstwie zdominowało współczesne amerykańskie miasto i jego mieszkańcy. Na obrazach Hoppera występowali przedstawiciele klasy średniej, sekretarki, urzędnicy, klienci sklepów czy barów oraz dojrzałe kobiety w pokojach hotelowych. Malarz ten skupiał się na pozbawionym charakteru i przygnębiającym pejzażu miejskim z tanimi hotelami, biurami bądź kinami, w którego tle byli zagubieni samotni i obojętni wobec siebie ludzie.
Najbardziej znane obrazy Edwarda Hoppera to:
- „Soir Bleu”,
- „Nowojorskie biuro”,
- „Nocni włóczędzy”,
- „Poranne słońce”,
- „Wczesny niedzielny poranek”,
- „Automat”,
- „Autoportret”,
- „Pokój w Nowym Jorku”,
- „Dom przy torach kolejowych”,
- „Dziewczyna przy maszynie do szycia”.
Większość prac Hoppera znajduje się w nowojorskich muzeach.